CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, October 15, 2008

Mampukah Najib Menyelamatkan Ekonomi Malaysia?

Selepas pertukaran portfolio antara Pak Lah dan Najib serta pengisytiharan oleh Pak Lah bahawa beliau tidak akan mempertahanan jawatan Presiden UMNO, semua mata tertumpu kepada Najib. Kegawatan ekonomi sedunia mengakibatkan negara negara besar dunia sekalipun tidak mampu untuk menghalang tempiasnya. Apatah lagi negara kita. Pastinya akan berhadapan dengan satu krisis ekonomi yang cukup membebankan rakyat.

Mampukah Najib mengelakkan kegawatan ini dari berlaku? Atau sekurang kurangnya untuk mengurangkan kesannya? Inilah yang akan diperhatikan. Inilah yang akan menjadi satu cabaran yang bakal menentukan nasib Najib. Dengan segala bebanan politik yang ada pada parti UMNO dan dirinya, sudah tentu ianya bukan kerja mudah. Masa lima bulan yang ada adalah satu jangkamasa yang pendek berbanding 5 tahun yang ada pada poket Pak Lah sebelum ini. Itupun beliau bukanlah mempunyai kebebasan dan kuasa seorang Perdana Menteri untuk menjalankan tugasnya.

Maka senyumnya di kala Pak Lah mengumumkan beliau tidak ingin cuba mempertahankan jawatannya sebelum ini bukan mudah untuk dikekalan sebelum beliau naik ke kerusi Perdana Menteri. Seandainya beliau tidak menggunakan segenap kuasa dan pengalaman yang ada, ianya akan pasti memberi kesan kepada pemilihan pemimpn UMNO yang akan berlaku di bulan Mac tahun hadapan.

Namun sekiranya ia adalah sebaliknya, maka, Najib akan mendapat satu momentum baru, khususnya meraih undi di kalangan bukan Melayu. Ini pastinya satu perkembangan yang perlu diberi perhatian oleh pemimpin parti Pakatan Rakyat.

Sekiranya Pak Lah benar benar ikhlas untuk memberikan tampuk kuasa itu kepada Najib, beliau perlukah bangkit dari lenanya. Walaupun dikatakan itu pengorbanan, dikatakan ianya demi kepentingan parti dan negara, ia tidak cukup dengan kata kata.

Malah andainya Pak Lah betul betul ingin membebaskan dirinya daripada sebarang tanggungan dengan beban amanah yang digalas, beliau perlu melakukan banyak perkara untuk membetulkan perjalanan pentadbiran negara. Ini termasuklah sistem kehakiman dan ISA, rasuah yang dijanjikan untuk diperangi dan menjawab pelbagai lagi soalan yang tidak terjawab.

Demi kepentingan negara, Pak Lah perlulah jujur dalam setiap tindak tanduknya nanti. Selamat menghabiskan hari hari terakhir sebagai Perdana Menteri buat Pak Lah. Selamat maju jaya buat Najib.

0 comments: